IKEA idee: 3 manieren om helemaal van op te kikkeren

ahrefhttpwwwikeacombenlcatalogproducts10162643c...

ALINA Sprei.

bBesteedaandachtaanjementaalwelzijnbMeditatieis...

Besteed aandacht aan je mentaal welzijn

Meditatie is een geweldige ontstresser. Kies een hoekje in je woning om een meditatiezone te maken. De slaapkamer is ideaal: je hebt niet veel ruimte nodig, alleen een plekje waar je niet afgeleid wordt. Steek wat kaarsen aan, leg ontspannende muziek op, kies een positieve mantra van één woord, zoals ‘vrede’ of ‘kalmte’, en blijf die herhalen. Of probeer eens deze ademhalingsoefening van Petra Thornton (Swedish Fitness): ‘Ga op je rug liggen en leg je handen op je ribbenkast. Adem diep in en vul je ribbenkast met lucht. Hou dit even vast en adem dan rustig uit. Laat je ribbenkast tijdens het uitademen sterk en hard worden als een korset.’

ALSEDA Voetenbank/tafel.

bMaakvanjeslaapkamereenminisportzaalbAlsjenerge...

Maak van je slaapkamer een minisportzaal

Als je nergens speciaal heen hoeft om aan lichaamsbeweging te doen, wordt het makkelijker om je nieuwe gewoonte vol te houden. Zorg dat je makkelijk plaats kan maken om oefeningen te doen, met meubels die je kan wegzetten of opklappen. En bewaar je fitnessspullen bij de hand, in een doos in de garderobekast of onder het bed. ‘Kies een oefening die je leuk vindt, dan is de kans groter dat je volhoudt’, zegt fitnessexpert Petra Thornton. ‘Hou je motivatie op peil: stel realistische doelen en heb er vertrouwen in dat je ze zal bereiken!’

Goede voornemens zijn geweldig, maar weten dat iets goed voor ons is, maakt het daarom nog niet makkelijk om te doen. Om zichzelf positieve gewoontes aan te leren, ging journaliste Helen Bazuaye te rade bij Leo Babauta, auteur van de blog Zen Habits: ‘Essentieel om jezelf een gewoonte eigen te maken is er elke dag mee te starten.’ Leve starten!

Begin je dag goed

‘Is er iets waar je graag aan zou beginnen?, vraagt Helen. ‘Meer lichaamsbeweging nemen, een instrument leren spelen, meditatie, of - zoals ik - de sleur van die doordeweekse ochtenden wat oppeppender maken? Begin met kleine veranderingen die je voornemen ondersteunen. De dagelijkse ochtendrush heeft vaak een impact op de rest van mijn dag. Genoeg tijd nemen om wakker te worden, van mijn ontbijt te genieten en me uiterlijk en mentaal voor te bereiden op een dag in de wereld, zou echt helpen. Daarom ga ik nu extra tijd maken aan het begin van de dag: door mijn kleren de avond tevoren klaar te hangen, mijn wekker te programmeren om me wakker te maken met mijn favoriete feelgoodnummers en mijn gezonde ontbijt voor de volgende dag klaar te zetten voor ik naar bed ga.’

‘Je hoeft thuis maar enkele kleine dingen te veranderen om zonder veel stress nieuwe gewoontes in je dagelijks leven in te voeren. Start vandaag, herhaal morgen zie je nieuwe gewoonte groeien.’
Helen

Inschrijven of aanmelden om een commentaar toe te voegen