IKEA idee: Maak van gezond eten een plezier

bWatisrawfoodbMijnregelisdaniketennietwarmermaa...

Wat is ‘raw food’?

‘Mijn regel is dan ik eten niet warmer maak dan 42 °C. Dus ik eet vooral onbewerkte rauwe groenten, fruit, noten en zaden. Ik ben daarmee begonnen omdat ik echt eten wil eten. Ik vind het belangrijk biologische, plaatselijk geteelde groenten en fruit te eten. Ik koop niet te veel dingen tegelijk. Een onderdeel van deze manier van eten is dat ik luister naar mijn lichaam en mijn humeur en op basis daarvan beslis wat ik wil eten. Daarom winkel ik ‘in het moment’: ik beslis wat ik wil eten en koop net genoeg. Het helpt dat er bij mij in de buurt goede voedingswinkels zijn. Het houdt ook in dat er nooit veel in mijn koelkast ligt en ik heel weinig eten verspil. Sommige etenswaren zijn natuurlijk zo nauw verbonden aan een genotsgevoel dat je ze moeilijk kunt laten. Ik ben echt dol op aardappelpuree, ik word er blij van. Dus dat eet ik wel af en toe. Ik ben nooit té strikt in wat ik eet.’

b5snelletipsomjeopgangtehelpenb1Kiemzelfjebonen...

5 snelle tips om je op gang te helpen

  1. Kiem zelf je bonen. ‘Ik gebruik mungbonen. Was ze en laat ze een nachtje in water liggen. Leg ze dan in een schaal om te kiemen. Was de bonen twee of drie keer per dag. Na een paar dagen kiemen ze en heb je voedzame rauwe ingrediënten gekweekt op je eigen aanrecht.’

  2. Experimenteer met allerlei ingrediënten.

  3. Luister naar je lichaam. ‘Op een dag had ik onverklaarbaar veel zin in kaneel. Dat vond ik vreemd, dus ik zocht het op. Ik ontdekte dat kaneel het lichaam weer in balans brengt na een ‘overdosis’ suiker, en ik had net de dag ervoor heel veel snoep gegeten!’

  4. Laat je leiden door je stemming. ‘Ik heb weinig geduld in de keuken, maar af en toe heb ik zin in een heus project: een chilischotel drie uur lang traag laten garen, terwijl ik naar een podcast luister en van een drankje geniet.’

  5. Wees niet te streng voor jezelf: heb je eens zin in een hamburger, eet die dan!

PROPPMÄTT Snijplank.

bMaaklekkererawfoodwrapsinminderdan10minutenbbJ...

Maak lekkere ‘raw food’-wraps in minder dan 10 minuten

Je hebt nodig:

Voor de wraps: Rijstpapier, sojasaus, wortels, garnalen, chilipepers, groene sla, kool, komkommer of waar je maar zin in hebt.

  1. Was de groenten en hak ze in julienne (staafjes).

  2. Warm wat water op en week er het rijstpapier even in. Leg het papier dan plat op je werkvlak.

  3. Beleg ongeveer een derde van het rijstpapier met een mengeling van de ingrediënten. Vouw de randen van het papier dan om en rol een wrap.

  4. Gebruik de sojasaus om te dippen, of als je dat verkiest, kan je wat sojasaus over de ingrediënten gieten voor je de wrap toevouwt.

‘Eten moet echt een plezier zijn’, zegt Nor Toma, een grote fan van ‘raw food’. ‘Het gaat niet alleen om de eetervaring op zich, maar ook de voorbereiding, het creëren van een gerecht en hoe je je achteraf voelt.’ Lees hier hoe de overschakeling van gekookt naar rauw voedsel Nor geholpen heeft tijd te sparen in de keuken, lekker te eten en minder te verspillen! Onderaan zie je hoe je wraps kan maken.

Inschrijven of aanmelden om een commentaar toe te voegen